Referat Generalforsamling 2016 afholdt: 29/5 2016

Deltagende: D4, D6, D9, D13, D13A, D13B, D15, D21, D27, D33, P60

Ad 1) Leif D15 blev valgt til dirigent. Dirigent konkluderer, at generalforsamling er lovligt indkaldt. Regnskab er ikke udsendt på forhånd, hvilket ikke er et krav.

Ad 2) Formandens beretning:

BESTYRELSENS BERETNING

Velkommen til årets generalforsamling.

Glædeligt kan jeg konstatere, at der er masser af kræfter der kan bidrage til at fastholde og løfte kvaliteten i af vores område.

For 10 år siden stod området mindre indbydende – dem af os som erindrer dette vil huske at det var svært at komme tørskoet frem til bådene og bådebroen, bevoksningen var vild og helt ude af naturpleje kontrol, sø-grunden på vej til at blive udvasket som følge af kraftig forfald af bolværk osv.

Energien i foreningen var væk – der manglende gejst som følge af en række udmarvende år med at forsvare området.

Erfarne og nye kræfter støtte til og gennem en målrettet indsats såvel omkring de juridiske forhold, naturbeskyttelses sager og vedligehold samt fornyelse, står vi i dag med et område som i min optik aldrig har været bedre. Visuelt kan vi sammenligne dette med at gå på trapper – vi er nu kommet til X-sal og ingen er i tvivl om at vi nu skal op på næste sal. Fundamentet er lagt. Det vigtigste er nu at få sammensat en ny ledelse bestående af nye og erfarne medlemmer, der kan lave endnu et hop opad. Dagens dagsorden med forslag vidner om masser af positiv energi.

En energi jeg som afgående formand som følge af vores salg ønsker, kan fortsætte. Jeg håber derfor også, at der blandt de fremmødte findes en energi til at give en hånd med og dermed få udfyldt alle ledige pladser – for uden en ledelse og tilhørende vision vil det ikke rykke en millimeter. Kontinuiteten er sikret gennem Martin og Michael som jeg vil rette en stor tak til for samarbejde og villighed til altid at give en hånd med og samtidig være iderige til de næste initiativer.

Jeg har et gennemgående budskab som er, at høje træer slet ikke hører hjemme i et sø område som vores, hvor der er helårsbeboelse . Det giver sig selv, at alle gerne vil nyde som minimum et ”kig”. Jeg har nu gennem rigtig mange år hørt på så mange søde og rare mennesker i vores område – såvel medlemmer som nærtboende. Helt generelt er fællesnæveren at alle ønsker et sø-kig og høje træer er generelt ikke foreneligt hermed. Vores grundejerforening går ligeledes denne vej og vi kan i dette spor alene opfordre til positiv dialog med naboen, genboen osv. Og konstaterende er en række træer i nærområdet skiftet ud med lavvoksende beplantning gennem årene og sådan bør det fortsætte, når vi følger grundejerforeningens budskab. Der skal også være plads til få træer når disse har en stor nytteværdi, som f.eks. de træer vi har helt ude i EU-habitats området som holder sammen på halvøen.

Afslutningsvis – tak til bestyrelses kollegaer og alle medlemmer for den tillid I har vist mig gennem årene og nu takker jeg af og giver stafetten videre til det team som kan bringe Bådebrolaget op på ”næste etage”. I ønsker alle en god sæson.

Birkerød, den 29. maj 2016

Mikael Thomsen formand

Herudover berettede formanden:

- at Stavnshøj kilens frednings sag er tæt på at blive lukket.

- sagen om adgang for offentligheden til området via bro er lukket (ikke offentlig adgang).

- sagen om adgang for offentligheden til området via vej er lukket (ikke offentlig adgang).

- Sagen om Åens forløb er endnu ikke afklaret.

- Sagen om oprensning af åen: vi får nok et påbud om oprensning, men det foreligger ikke endnu.

Ad 3) Revideret regnskab: regnskabet 2015 er indenfor budgettet og godkendes.

Ad 4) Valg til bestyrelsen

Martin D33 og Michael D13B ønskede genvalg og blev valgt.

Christian D4 og Torben P60 blev valgt ind.

Tak til alle 4 på forhånd og tillykke med valgene.

Ad 5) Valg af revisor

Karsten ønsker ikke genvalg.

Leif D15 valgt til revisor for det kommende år.

Ad 6) Forslag til budget 2016

Til budget 2016 er der ændret, så 2 personer betales for at tage bro op og i.

Regnskabet blev godkendt.

Uændret kontingent vedtaget.

Ad 7)

1) For et samlet budget på 5000 kr. kan der købes en generator, pumpe samt tilbehør til at få el på pladsen. Forslaget blev godkendt.

(For: 7, imod: 1, Blank: 2)

Det blev vedtaget, at udgiften indføres på 2017 budgettet, og at generator mm indkøbes inden arbejdsdagen 2017 og etableres på arbejdsdagen 2017. Ansvarlig for indkøb: bestyrelsen.

2) a: Toms gamle båd er foræret til foreningen (tak). Der blev stemt om, at beholde båden, samt kigge efter en brugt 4-taks motor (vi har en motorlicens i foreningen). Hvis nogen har sådan en, så meld ind.

b: Christian D4 og Niels D21 tager ansvar for båden og er kontaktpersoner for denne fremadrettet.

3) a) Skal der fældes flere træer på grunden blev afstemt. Forslaget blev godkendt (For: 8, Imod: 4, Blank: 3) b, i) skal alle resterende træer fældes og beplantning beskæres til omkring 2 meters højde, blev afstemt og godkendt (For: 12, Imod: 2, Blank: 2). Fuldmagter er hos bestyrelsen.

Den besluttede fældning og beskæring skal udføres uden konsekvenser for foreningens budget. Anya D6 er ansvarlig og kontaktperson for fældningen. Fældningen vil foregå i den kommende tid, og der skal hele tiden tages hensyn til brugerne af området, så der er fri adgang til området og er pænt ryddet op for fældede materialer løbende.

Det blev aftalt, at formålet med beskæring og fældning er, at få området til at fremstå som et velplejet og naturligt område, hvor der tages hensyn til et naturligt look (så buske og planter skal beskæres så de fremstår i naturlige former, ikke klipning som hække) samtidig med, at høje træer ikke springer op. Beplantningen på området vil fremadrettet blive vedligeholdt på arbejdsdagene.

4) Placering af badestigen: Det blev besluttet, at flytte badestigen til brohovedets venstre side, hvor man kan komme op og ned af stigen uden forstyrrelse fra Fru Damgård

Eventuelt:

Øvrige beslutninger på generalforsamlingen:

- Ved vinteroptagning af broen efterlades et fag mere i vandet til vinterbaderne. I håb om, at der så er mere frisk vand og lidt dybere. Stigen monteres for enden, så det bliver nemmere at komme i/op ad vandet.

- Der indkaldes til en ekstra arbejdsdag, da få var fremmødt og mange opgaver ikke blev løst på arbejdsdagen pga for få hænder (Mangler: klargøring af borde-bænke, afvaskning af broer, fælles kajakker og både efterses, blomster i kummer, diverse oprydning). Aktion: bestyrelsen

Punkt til næste års generalforsamling:

- Der skal stemmes om, at indfri lånet for broen i 2017. Hermed vil vi opnå afbetaling af færre renter, samt et større rådighedsbeløb i foreningen.

- Forslag fra referent (Bettina D33): Der er 3 arbejdsdage om året for foreningens medlemmer: bro i vandet, arbejdsdag, bro op af vandet. Det forventes, at hvert medlem MINDST deltager ved én arbejdsdag, men helst ved alle 3. Ellers bliver det meget svært at bevare området pænt, brugbart og sikkert. Forslag: skal vi indføre en betaling fra de medlemmer som ikke deltager i foreningens arbejdsdage?

Opfordring: de ikke fremmødte medlemmer opfordres til at deltage og bidrage ved alle arbejdsdage ved broen. Herved kan vi i fællesskab få området og vores fællesfaciliteter til at være imødekommende, brugbart og sikkert. Ved dagens arbejdsdag, var der 10 matrikler fremmødt. Det er en meget skrabet forsamling, og det betyder, at de fremmødte kommer til at arbejde mange timer, og at mange opgaver alligevel ikke bliver udført. Det er ærgerligt.

Så alle opfordres til at prioritere arbejdsdagen i 2017 samt den ekstra ordinære arbejdsdagen som bestyrelsen indkalder til.

Tak for en god og solskinsrig dag i godt selskab.

MVH Bettina D33, referent

Klik for at hente referat i PDF.

Klik her for at hente regnskab.